Er du for nyligt begyndt til yoga? Eller har du brug for lige at blive forberedt, inden du kaster dig ud i denne skønne disciplin? Så læs her mine 7 tips til, hvordan du kommer godt fra start med din nyfundne praksis. Nogle af dem er praktisk orienterede, mens andre handler om, at have den rette indstilling. Og omend titlen på dette indlæg indikerer, at kun begyndere skal læse med, så tror jeg bestemt, at mine tips også kan give mere garvede yogi en tiltrængt, venlig påmindelse. Min filosofi er i hvert fald, at man altid skal være nysgerrig og åben for at lære.

1. Lyt til din krop

I yoga, og i de fleste henseender i livet, er det vigtigt, at du lytter til dig selv og din krop. Til ens første yogatime kan det måske være svært helt at forstå, hvad det vil sige, når instruktøren siger: “lyt til dig selv”. Over tid bliver man mere og mere opmærksom på alle de små signaler, kroppen sender, men først og fremmest, så tænk på ordene “lyt til din krop” som et pejlemærke for, at yogaen ikke skal give skarpe smerter. Bevares, det kommer sikkert til at gøre lidt “ondt” eller være ømt, når man kommer dybt i strækkene, men skarpe smerter betyder altid stop! Læg dig eventuelt i barnets stilling eller stil i dig i bjergets stilling. En anden god indikator for, om du presser dig selv og din krop for meget, er vejrtrækning; den skal gerne være jævn og rolig hele yogatimen igennem. Så oplever du, at du trækker vejret ujævnt og ustadigt, eller hvis du lig frem holder vejret, så tag en kort pause. Sidst men ikke mindst, så drop forestillingen om hvordan en stilling "skal" se ud.

2. Hold øjnene på din egen måtte

Det er meget fristende for os alle samme at sammenligne os selv med alle de andre omkring os. Men lad vær! Omend vi ofte dyrker yoga i et rum med andre, så er det egentlig en meget individuel praksis og slet ikke en holdsport. Der er ingen krav til, hvor fleksibel du skal være, eller hvor lang tid du kan stå på ét ben, før du kan starte til yoga. Igen, det handler om at lytte til sig selv og blive opmærksom på, hvad dine egne behov er. Husk på; vores kroppe er alle forskellige. Yoga er ikke en konkurrence!

3. Nyd savasana

Den sidste del af langt de fleste yogatimer er dedikeret til afspænding, også kaldet savasana. Omend det måske kan være fristende at springe denne del af timen over, så vil jeg på det kraftigste opfordre til, at man ikke negligerer vigtigheden af afslapning. Her i Vesten har vi en tendens til, at vi ofte mest fokuserer på de fysiske aspekter af yogaen. Vi vil gerne "have noget ud af det”, og gerne noget der giver synlige resultater. Men med det stigende antal stressramte herhjemme, er der noget der tyder på, at det vi mest af alt har brug for er, at lære at slappe af. Og det er netop det savasana kan! Det lærer dig at finde ro og nærvær, og det er i savasana vi høster frugten af det arbejde, vi har lagt i yogatimen. For mange af os kan savasana dog også være den sværeste stilling, fordi vi ikke er vant til at være stille. Du skal ikke stresse over, at du har mange tanker - det har vi alle. Det handler derfor ikke om at stoppe tankerne, men nærmere om at observere dem fremfor at blive opslugt af dem. Og hvis det sker, at du bliver distraheret, så forsøg blot at vende tilbage til din vejrtrækning igen - uanset hvor mange gange der skal til. Nyd, at yoga er langt mere end blot fysisk træning.

4. Spis dit sidste måltid senest 2 timer før holdstart

Et af de mere praktiske råd. I yoga bevæger vi kroppen på alle mulige måder. Vi bøjer os forover, bagover, strækker og roterer, og med en fuld mave, så kan man hurtigt blive utilpas.

5. Gør hvad du kan for at lande godt på måtten

Har du haft en stressfuld dag inden din yogatime, så tag en dyb vejrtrækningen inden du begynder, og forsøg at dedikere de næste 60-90 minutter til yogaen. Sluk telefonen, giv dig selv lov til være fuld tilstede i din praksis, og slip forventninger og krav til dig selv.

6. Giv yoga en chance

Det behøver ikke at være kærlighed ved første blik. Giv det lidt tid, og prøv nogle forskellige former for yoga, og nogle forskellige undervisere, hvis det ikke lige er sagen efter dine første time. For mange handler det også om, at man får taget sig sammen til at komme afsted. Husk dig selv på, hvor godt du (forhåbentlig) har det efter en yogatimen, og tag måske en ven med, så I kan hjælpe hinanden med motivationen. Gå til det med et åbent sind, og tag det med fra timen, som du kan bruge.

7. Hav det sjovt!

Selvfølgelig kan yoga være både fysisk og psykisk udfordrende til tider - og det må det også gerne være! Men når det så er sagt, så tror jeg også fuldt og holdent på, at yoga skal være noget man udøver, fordi man nyder det. En disciplin der er sjov at dyrke, og som samtidig giver dig et pusterum, hvor du har tid til at komme i dybere kontakt med din vejrtrækning og krop.