For nogle mænd er yoga en blød, useriøs træningsform, som man ser i damebladene. Kort sagt, det er forbeholdt kvinder, mens mænd skal ud og rulle sig i mudderet på fodboldbanen. Omend det også kan være rigtig sjovt, så behøver man ikke begrænse sig til den stereotypiske tanke om hvad “rigtige” mænd skal og ikke skal. Man vil opdage, at mænd naturligvis også kan have godt af at tage en pause og give sig selv tid til at restituere.

Hvad er yoga?
Yoga er først og fremmest meget mere end blot en fysisk træningsform. Det handler nemlig i høj grad om det mentale, og om at lære sig selv bedre at kende. Og hvorfor er det nu vigtigt? Det er fordi, at det kan hjælpe dig til at finde balance i livet. Balance mellem at skrue op og ned for tempoet, hvilket alle mennesker (også mænd) kan have gavn af. Yoga og meditation kan hjælpe med at bekæmpe stress (1), og hjælpe dig med at finde en højrere grad af indre ro. Dermed ikke sagt, at en yogatime bare er ren afslapning, med en lur til sidst. Yoga kan også være hårdt fysisk, men det er ikke konkurrence og præstationspræget ligesom de fleste træningsformer ellers er. Yoga har, for mig at se, et ekstra element.

Nogle mænd kan måske føle sig underlegne over for kvinderne til en yogatime, måske fordi de i starten oplever en mindre grad af fleksibilitet og mobilitet. Men at det skulle mindske ens “mandlighed”, er en skrøne. Tværtimod er det vel ret sejt, at se sine svage punkter i øjnene og arbejde på dem 💪

Her er 3 gode grunde til, at mænd (også) bør dyrke yoga:

  1. Det kan øge din ydeevne inden for den sportsgren du primært dyrker: Det kan det, fordi yoga øger din fleksibilitet, balance og forebygger skader. Derudover kan en yogapraksis give dig en større mental klarhed og stilhed, og hjælpe din koncentrationsevne, hvilket kan være særdeles gavnligt i alle sportsgrene (1). I yoga træner du også at udnytte din lungekapacitet fuldt ud, hvilket også kan øge din præstation i andre former for motion. Kort sagt, yoga er et godt supplement til anden træning, og måske er det derfor, at fx det tyske fodboldslandshold har en yogalærer ansat (2).

  2. Det kan være et effektivt redskab til at finde ro og håndtere stress, angst og depression: Jeps, mænd kan også godt blive ramt af stress. Også her kan yoga have en positiv indflydelse. Forskning viser nemlig, at yoga både gør os mere modstandsdygtige overfor stress (og derved stressrelaterede sygdomme, såsom angst og depression) (3), og at det også forbedrer de ubalancer i nervesystemet som opstår, når man stresset (4).

  3. Det kan mindske smerter i kroppen: Yoga har vist sig at være særdeles effektivt mod især rygsmerter, gigtsmerter, kroniske nakkesmerter, fibromyalgi og migræne (5+6).

Hvis du er interesseret i at prøve yoga, så afholder jeg en smagsprøve på mit introforløb lørdag d. 24/3 fra kl. 15-16. Du kan finde eventet på Facebook.

Referencer

  1. http://www.osteopathic.org/osteopathic-health/about-your-health/health-conditions-library/general-health/Pages/yoga.aspx
  2. http://www.fifa.com/live-scores/uefaeuro/news/newsid/280/106/6/index.html
  3. https://www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170822104855.htm
  4. https://www.bu.edu/news/2012/03/07/researchers-find-yoga-helps-ease-stress-related-medical-and-psychological-conditions/
  5. https://www.health.harvard.edu/exercise-and-fitness/physical-benefits-of-yoga
  6. http://www.newswise.com/articles/yoga-shown-effective-for-treating-chronic-neck-pain