Kriger 2 ~ Virabhadrasana 2

I denne uges udgave af Søndagsstillingen vil jeg, i tråd med sidste uges indlæg, også præsentere en krigerstilling - Kriger 2.

Dagens krigerstilling er, ligesom mange andre stående stillinger, god til at træne udholdenhed og styrke i benene, strække hoftebøjerne, og styrke samt skabe mobilitet i bækkenet. Det er en klassiker inden for Hatha/Vinyasa yoga og velegnet til både begyndere og øvede☺️

Sådan gør du
1) Start i Tadasana
2) På en udånding, tag et godt skridt lige tilbage med venstre fod og kom op på tæerne. Det varierer fra person til person hvor langt et skridt bagud man skal tage. Som tommelfingerregel kan du dog tjekke ved, at lade armene komme til vandret (på linje med benene), og se om dine håndled er over dine ankler.
3) Bøj højre knæ, så langt ned mod 90 grader som muligt. Hav højre knæ lige over højre ankel, og lad knæ og tæer pege samme retning.
4) Drej nu venstre fod, således at hælene kommer i måtten, og tæerne peger ca. 60-90 grader ud mod venstre. Ved at have tæerne pegende lidt fremad mod højre fod, og ikke 90 grader ud til siden, står du efter min mening lidt bedre fast. Dette er dog en smagssag. Vægten på begge fødder skal være ligeligt fordelt mellem alle fire hjørner af foden.
5) Forsøg at have lige linje mellem højre og venstre hæl. Føler du dig usikker her, så kan du dog sagtens øge afstanden en smule. Venstre ben forbliver strakt (men ikke overstrakt), og holdes aktiv ved at presse det mod måtten.
6) Lad din torso pege ud mod venstre og løft begge arme op til vandret. Find her en lige linje mellem dine skuldre og hofter, og undgå at læne overkroppen ud over højre lår.
7) Tilt dit bækken en lille smule ind under dig, og hav et let opspænd i mavemusklerne.
8) Drej hovedet og kig ud over den højre hånd. Obs. Har du problemer med nakken, så undgå at dreje hovedet og kig i stedet frem.
9) Hold stillingen i 30 sek. til 1 min. På en indånding, stræk det højre ben og gentag til den modsatte side.

Simone i stillingen Kriger 2  ~ Virabhadrasana 2