Hver uge tager jeg fat i spirituelle emner, forklarer dem på simpleste vis og viser dig, hvordan de kan "empower" dig i din hverdag. Velkommen til spirituel onsdag!

Efter min mening er dagbogsskrivning et af de mest simple, men stærkeste værktøjer til at styrke ens mentale, følelsesmæssige og spirituelle bevidsthed og velvære. En dagbog er den bedste selvhjælpsbog, du kan købe! Jeg bruger min dagligt (sjovt nok) til at skrive stort og småt ned, få afløb for frustrationer, glæde mig over succeser og være taknemmelig over mit liv. Derudover har jeg over årene også opdaget, at dagbogsskrivning i forbindelse med målsætninger er super effektivt. Det hjælper mig nemlig med at holde styr på min udvikling, som ellers kan være svær at få øje på i det daglige. Du kender måske selv det der med at give op på et mål, fordi du ikke rigtig følte, at du kom nogen vegne. Gejsten og motivation for at lære spansk, strikke en sweater eller lære at meditere var der i ca. en uges tids, men så blev det for svært og tidskrævende. Der er skete ikke rigtig noget i din udvikling, så du tænkte “ej, det er alligevel spild af tid, det lærer jeg aldrig”.

News flash: det passer ikke.

Du gør helt sikkert fremskridt med hvad end, du retter din fulde energi og fokus mod - det er vores menneskelige superpower! Problemet er, at du ikke ser hvor langt du er kommet, fordi du er med dig selv, din krop og dine tanker hver evig eneste dag. Du glemmer, hvor du var for en dag, to uger eller 10 måneder siden. Og det kan dagbogsskrivning afhjælpe. Desuden viser undersøgelser, at dagbogskrivning hjælper med at håndtere angst, depression og stress, samt øger din selvindsigt i forhold til tankemønstre, vaner og triggers (1).

Hvordan kommer du så i gang med den gode dagsbogsvane?

Et par overordnede tips først:

  1. Din dagbog er kun for dig! Derfor skal du opbevare den et sikkert og privat sted. Jeg har min på natbordet og min mand ved udemærket, at den er min og ingen andres.
  2. Hvad er du mest til: computer eller god, gammelsdags håndskrivning? Hvis du gerne vil bruge din iPhone, kan jeg anbefale app’en Reflectly.
  3. Hvad tid på dagen vil det være mest naturligt for dig at skrive dagbog? Og hvorhenne? Dagbog kan både fungere om morgenen, til at forberede dig på dagen der kommer, men også som en rar måde at afslutte din dag på.
  4. Husk at notere datoen for hvert indlæg i din dagbog - så kan du nemt gå tilbage og holde styr på fx fremskridt i forhold til et mål.
  5. Skriv hurtigt og naturligt, og vær bedøvende ligeglad med stavefejl - husk punkt nr. 1.
  6. Vær altid ærlig - igen, husk punkt nr. 1.
  7. Meditér gerne inden du skriver: det er en dejlig måde at lade nervesystemet falde til ro på og til at forberede dig på at kigge indad.

Hvordan skriver jeg dagbog?

Der er mange måder at gøre det på, og der er bestemt ikke en der er mere rigtig end andre. Jeg vil her lige gennemgå forskellige tilgange til dagbogsskrivning, og så vil jeg ellers opfordre dig til at vælge den, der resonerer bedst med dig. Du kan også sagtens mixe dem!

Struktur

Kan du huske de taksonomiske niveau fra folkeskolen? Dem kan du bruge til at dele din dagbogsskrivning op også, og på den måde bevæge dig mellem at skrive om både det simple og komplekse:

  • Niveau 1 - det observerende/redegørende: første trin i dagbogsskrivning handler om det simple. Her beskriver, gengiver og forklarer du (til dig selv), hvad der er sket i løbet af din dag.
  • Niveau 2 - det analyserende: her kan du gå lidt mere i dybden med, hvordan du følte i løbet af din dag og hvorfor du gjorde/reagerede, som du gjorde. Du undersøger og analyser dig selv og dine handlinger, som du lige har redegjort for.
  • Niveau 3 - det vurderende: her bliver det sjovt! Nu kan du nemlig bruge de opdagelser du lige har gjort dig på niveau 2, til at blive endnu klogere på dig selv. Gå på opdagelse i dine tanker og drag paralleller til tidligere situationer, du har oplevet, og prøv at vurdere om der tegner sig nogle mønstre, vaner, forståelser af livet etc., som du skal arbejde videre med. Refleksion er et must, når man arbejder med sig selv. Hvis du skriver dagbog for at nå et mål, kan du også her (ærligt!) vurdere din fremgang og overveje, om der er noget, der skal ændres på i processen.

Husk, at de her niveauer selvfølgelig ikke skal gennemgås slavisk hver evig eneste dag. Det er vigtigt at du ikke dræber kreativiteten eller dit flow, når du skriver fordi du føler at du skal starte ved niveau 1 og slutte ved niveau 3. Det hele kan sagtens flettes sammen fra sætning til sætning! Du skal mere se det her som nogle rammer, der kan hjælpe dig til at få lidt struktur på din dagbogsskrivning.

Inspiration der kan hjælpe dig i gang, når du vil…

  • ...styrke din taknemmelighed: Taknemmelighed er så vigtigt et redskab for at føle sig glad og tilfreds med livet. Skriv tre ting ned i din dagbog hver aften, som du er taknemmelig for. Om det er så er dit hjem, en snak med en veninde eller et lækkert stykke chokolade til din aftente - alt gælder! Intet er for stort eller småt til din taknemmelighedsdagbog.
  • hjælpes igennem en udfordring.
    1. Tænk på en tidligere situation i dit liv, som var meget udfordrende og svær, men som du klarede dig igennem. Måske et brud med en partner, sygdom, et job du mistede eller lignende. Hvordan kom du igennem, og hvordan gjorde denne situation dig til et stærkere, mere vist og mere bevidst menneske?
    2. Hvad fortæller det dig om udfordringer i livet?
    3. hvad kan jeg gøre for at gøre denne situation nemmere?
  • styrke din selvkærlighed:
    1. Hvad elsker jeg ved mig selv?
    2. Hvad er det bedste ved min personlighed?
    3. Hvilken del af min krop er min favorit?
    4. Hvad er jeg god til?
    5. Hvad hjælper jeg ofte andre med?
    6. Hvad er det mest selvkærlige jeg kan gøre lige nu?
  • tilgive:
    1. Hvem har jeg brug for at tilgive?
    2. Hvad holder mig tilbage?
    3. Hvordan skader jeg mig selv, ved at holde fast i vreden?
    4. Hvordan vil jeg have det, når jeg har tilgivet personen?
    5. Hvordan kan jeg tilgive dem?
    6. Hvornår kan jeg tilgive dem?
  • manifestere:
    1. Hvordan ser mit liv ud, når jeg har det job/person/vane etc. i mit liv? Tricket her er at være så detaljeret som overhovedet muligt og at drømme stort!
    2. Hvordan har jeg det, når jeg har det job/person/vane etc. i mit liv?
    3. Hvordan opfører en person som har det jeg gerne vil manifestere sig?
    4. Hvad kan jeg gøre i dag, for at komme tættere på min drøm?
  • arbejde mod et mål:
    1. Hvad er dit mål? Skriv det så klart og tydeligt som du overhovedet kan
    2. Hvad er mit udgangspunkt?
    3. Hvilke steps vil jeg tage, for at nå mit mål?
    4. Hvilke udfordringer vil jeg møde og hvordan håndterer jeg dem?
    5. Hvordan holder jeg mig selvansvarlig og til ilden?
    6. Hvordan måler jeg mit fremskridt?

Det blev et af de længere indlæg, men jeg er virkelig passioneret omkring den magi en god dagbogsvane kan skabe! Jeg håber sådan, at de her tips også kan hjælpe dig.

Skriver du dagbog? Hvorfor/hvorfor ikke?

(1) https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentID=4552&ContentTypeID=1

Referencer

  1. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentID=4552&ContentTypeID=1