Mens de første fire trin* af Yoga Sutraerne beskæftiger sig med de ydre (tænk måden vi opfører os på, fysiske stillinger og vejrtrækningen), beskæftiger de sidste fire sig mere med det indre. Og den femte, Pratyahara, kan ses som broen mellem de to, idet den omhandler alle de indtryk vi mødes med fra den ydre verden og måden hvorpå vi forholder os til dem i vores indre verden..

Pratyahara kan oversættes til "tilbagetrækning fra, og kontrol over, sanserne" Selve ordet består af to Sanskrit ord; prati og ahara. Ahara betyder “alt det udefra, som vi tager ind”, mens prati betyder “imod” eller “væk”. 

Med pratyahara forsøger vi bevidst at lede vores opmærksomhed væk fra alt det, der foregår omkring os, fx ting vi ser, hører, lugter, så det ikke generer os. På den måde bliver det nemmere at vende blikket indad og fokusere. Før vi er i stand til at meditere, bliver vi nød til at have vores sanseapparat under kontrol. Ellers går der ikke mange minutter, før dit sind bliver ledt på afveje. Og derfor er pratyahara et nødvendigt stadie at bruge tid på.

Pratyahara kan nemt komme til at lyde som om, at vi må trække os helt tilbage fra verdenen, og i stedet flytte langt ud i bjergene for os selv. For os moderne mennesker skal det nu mere forstås som en tilbagetrækning fra alle de indtryk vi ikke har brug for, og som en øvelse i at være bevidste i vores valg om, hvad vi lader os påvirke af. Det kan fx være en god idé, at tage en pause fra alle de nyheder i medierne, der påvirker os negativt, uden at det betyder, at vi ikke skal engagere os i vores omverden. I forhold til meditation er denne evne til "tilbagetrækning" helt essentiel for, at vi kan koncentrere os - også selvom der er en hund der gør i det fjerne.

*De fire foregående trin er yama, niyama, asana, pranayama.